VG2 IKT-servicefag
Beskrivelse av programfagene
Drift og vedlikehold
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Utarbeide en plan for systeminstallasjoner med programvare, maskinvare og nettverk og andre kommunikasjonsløsninger som dekker en virksomhets spesifiserte krav
Skaffe til veie, dokumentere, håndtere og installere planlagt program- og maskinvare etter utarbeidede planer, uten at det oppstår skade på maskinvaren
Dokumentere sammenhenger mellom funksjoner i et IKT-system
Dokumentere investerings- og driftskostnader for systeminstallasjoner
Planlegge, utføre og dokumentere driftsoppgaver og daglig vedlikehold av en systeminstallasjon
Vurdere systeminstallasjoner mot krav til tilgjengelighet, informasjonssikkerhet og helse, miljø og sikkerhet
Aktivisere, vurdere og dokumentere sikkerhetsmekanismer for å forebygge og varsle forsøk på sikkerhetsbrudd
Bruke sentrale begreper for faget på norsk og engelsk i dokumentasjon og dialog med fagpersonell
Bruker- og driftsstøtte
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Behandle fortrolige opplysninger på en etisk forsvarlig måte innenfor rammene av gjeldende regelverk
Gi råd i henhold til gjeldende regelverk ved anskaffelse, bruk og utvikling av IKT-systemer
Dokumentere hvordan en intern eller ekstern brukerstøttefunksjon er organisert og fungerer
Yte service gjennom brukerstøtte og kommunikasjon med brukere
Yte service gjennom driftsstøtte og kommunikasjon med leverandører og fagpersonell på norsk og engelsk
Planlegge og gjennomføre enkle kurs i å bruke kontorstøttesystemer og operativsystemer
Bruke kunnskapsnettverk som en del av kunnskapsutviklingen i en virksomhet
Veilede i bruk av hjelpefunksjoner og kunnskapsbaser
Dokumentere og gjøre tilgjengelige løsninger på problemer
Virksomhetsstøtte
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
Dokumentere IKT-bruk og vurdere kostnads- og nytteverdien av et IKT-system
Kartlegge behov for IKT-støtte i en arbeidsprosess og utarbeide en kravdefinisjon for et IKT-system
Hente informasjon, gi råd og veilede i forbindelse med planlegging av nye systemløsninger i en virksomhet
Vurdere nye systemløsninger i en virksomhet i henhold til relevant regelverk og veiledninger i bruk av IKT som hjelpemiddel
Gjennomføre en undersøkelse av brukertilfredsheten i en virksomhet og vurdere resultatet mot organiseringen av brukerstøtten og avtalt tjenestekvalitet
Ta i bruk og gi råd om kontorstøttesystemer for effektivisering, forenkling og automatisering av arbeidsoppgaver
Kartlegge skjulte IKT-kostnader i en virksomhet og foreslå tiltak for å redusere dem
Gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser til brukerstøtte for å avdekke behov for endringer, opplæring og brukerveiledninger
Som elev ved IKT-servicefag vil du få kunnskaper om rådgiving, drift og brukerstøtte av IKT-løsninger. Det er ikke nødvendig med forkunnskaper eller at du er spesielt datakyndig. Men det kan være en fordel om du har interesse for data og teknologi.
Utdanningsprogrammet for IKT-servicefag passer for deg som ønsker å få arbeid innen brukerstøtte, drift og vedlikehold av IKT-systemer både i offentlige og private bedrifter. Aktuelle arbeidsplasser er IKT-avdelinger som har ansvar for servere og arbeidsstasjoner i en bedrift, en skole, eller i kommunen. Slike avdelinger har ofte det totale ansvar for daglig drift av alt IKT-utstyr slik som nettverk, printere, projektorer, bærbare datamaskiner, arbeidsstasjoner og servere.
I undervisningen legger vi vekt på samarbeid, selvstendig arbeid og praktisk bruk av kunnskap. Som den del av faget prosjekt til fordypning vil dere få praksis i en bedrift, noe som vil være med å gi deg en smakebit på hvordan hverdagen til en IKT-servicemedarbeider ser ut.
IKT-Servicefag kan tas som kryssløp fra alle Vg1. Det er ingen krav til forkunnskaper eller at du er spesielt datakyndig.
Etter Vg2 IKT-Servicefag kan du ta opplæring i bedrift og deretter fagprøve i IKT-servicefaget, eller gå videre på påbygging til generell studiekompetanse